Analisis Peranan Pemilih Pemula dan Pentingnya Teknologi Digital Untuk Pemilihan Umum 2024 di Indonesia (Studi Kasus: Pemilih Pemula SMA Negeri 20 Makassar)
DOI:
https://doi.org/10.57119/litdig.v2i2.89Keywords:
Election, Election for Beginners, Digital, Digital LiteracyAbstract
This research aims to analyze the role of first-time voters, particularly high school students at SMA Negeri 20 Makassar, in facing the 2024 General Election through the utilization of digital media. The research method employed is descriptive quantitative method with the study population encompassing all students of SMA Negeri 20 Makassar, with a sample size of 208 individuals selected using random sampling method. The results of the study indicate that first-time voters can easily access political information in the current digital era through various online platforms such as social media, news websites, and political information portals. In this study, digital literacy emerges as significantly crucial in assisting students to comprehend the necessary technology and skills required to manage online information, with a success rate of digital literacy reaching 61%. The political perceptions of first-time voters are greatly influenced by social media, which serves as the primary platform. Good digital literacy enables them to access information quickly and evaluate the balance and authenticity of the information presented. Therefore, digital literacy aids students in forming critical attitudes toward political content disseminated on social media. Additionally, they also learn about the role of technology in shaping mature political views for the 2024 General Election.
Downloads
References
R. Jamil and D. Burhanuddin, “Peran Pemilih Muda dalam Kontestasi Pemilihan Umum di Indonesia: Analisis Norman Fairclough,” 2024.
M. Elman Sidni Almuntasor, M. Irfan Faqih, A. S. Shohibul Hasyim, and A. Wahyudi, “Optimalisasi Peran Pemilih Pemula pada Pemilu 2024 dan Tantangan Demokrasi Indonesia Kedepan,” Prosiding Seminar Hi-Tech, vol. 1, no. 1, pp. 14–15, 2022, [Online]. Available: https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/hitech
A. Sutisna, “Peningkatan literasi politik pemilih pemula melalui pendekatan pembelajaran kontekstual,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2017.
H. N. M. Napitupulu and A. I. Sagala, “Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Partisipasi Pemilih Pemula Pada Pemilihan Umum (Studi Kasus: Pemilu Gubernur Dan Wakil Gubernur Sumatera Utara Tahun 2018),” Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, vol. 3, no. 1, 2019.
M. Rohim and A. Wardana, “Analisis Politik Milenial : Persepsi Siswa SMA Terhadap Dinamika Politik Pada PEMILU 2019 di Indonesia,” Jurnal Ilmu Pemerintahan : Kajian Ilmu Pemerintahan dan Politik Daerah, vol. 4, no. 1, p. 47, Apr. 2019, doi: 10.24905/jip.v4i1.1212.
E. Pitria et al., “Peran Pemilih Pemula dalam Pemilu 2024,” vol. 3, no. 3, pp. 210–218, 2023, doi: 10.55606/kreatif.v3i2.2105.
A. F. Pakpahan et al., “Pengaruh FoMO (Fear of Missing Out) dalam Perspektif Gen Z terhadap Pesta Demokrasi 2024,” Jurnal Pendidikan Berkarakter, vol. 2, no. 1, pp. 2988–0661, 2024, doi: 10.51903/pendekar.v2i1.587.
A. Vira, P. Sumantri, and A. Azis, “Peranan Tokoh Intelektual Muda dalam Perkembangan Politik di Indonesia pada Era Digital,” Polyscopia, vol. 1, no. 1, pp. 20–25, 2024.
A. Asy’hary, J. Arsyad, and U. Tamrin, “Prosiding Konferensi Nasional Literasi Digital dan Kerelawanan (KNLDK) Pemberdayaan Perempuan Pra Sejahtera: Meningkatkan Kapasitas UMKM ‘Nganre Sambal’ dengan Literasi Digital,” 2023.
P. A. Noak, “Politik Hukum, Demokrasi Digital, dan Kekuasaan Partai Politik Menyongsong Pemilu 2024 di Indonesia”, doi: 10.24843/JMHU.2023.v12.i0.
J. Indrawan, “Pendidikan Politik Bagi Pemilih Pemula,” vol. 4, no. 1, pp. 184–196, 2023.
T. Nur Haryani, M. Ikhsanul Amin, A. Mardhiyana Husna, and S. Maya Lestari, “Penguatan Literasi Politik bagi Generasi Z (Kajian Sebelum Masa Pemilihan Umum 2024),” 2024. [Online]. Available: https://baskara.pubmedia.id/index.php/jksp
D. Masduki, Y. Widianingsih, and H. Simanihuruk, Pemilih Pemula di Belantara Informasi Pilpres 2019. Galiono Digdaya Kawthar, 2021.
V. F. Tresnani and M. D. K. Adhitya, “OPTIMALISASI KETERLIBATAN PEMUDA SEBAGAI GENERASI PERUBAHAN DALAM SISTEM DEMOKRASI MELALUI PEMILIHAN UMUM 2024,” YUSTISIA MERDEKA: Jurnal Ilmiah Hukum, vol. 9, no. 2, pp. 44–54, 2023.
A. R. Fauziah, C. S. Bimantara, K. A. Bahrenina, and Y. E. Pertiwi, “Meningkatkan Kualitas Pemilu Serentak Tahun 2024 Melalui Pemanfaatan Teknologi Digital,” Jurnal Kajian Konstitusi, vol. 3, no. 1, p. 51, Jun. 2023, doi: 10.19184/j.kk.v3i1.39022.
A. H. RS, R. A. Permata, and F. Mala, “Transformasi Digital Masyarakat: Pemberdayaan Melalui Program Computer Operator Assistant,” Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), vol. 5, no. 4, pp. 645–654, 2023.
K. H. R and M. S. Hasibuan, “Analisis Tingkat Kematangan Keamanan Informasi Menggunakan Indeks KAMI pada Tiyuh Pulung Kencana,” Journal of Digital Literacy and Volunteering, vol. 2, no. 1, pp. 31–37, Jan. 2024, doi: 10.57119/litdig.v2i1.78.
N. I. Mangngasing, Nasir, Dandan Haryono, Nuraisyah, Nasrullah, “Sosialisasi Peningkatan Keterlibatan Pemilih Pemula Pada Pemilu 2024 Di Kecamatan Sarjo,” SiKemas Journal Jurnal Ilmiah Bidang Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 2, no. 2023, pp. 49–62, 2023, [Online]. Available: https://publish.ojs-indonesia.com/index.php/SIKEMAS
dan M. F. A. N. S. M. M. Fachrurrozie, “Sosialisasi Tahapan Pemilu Serentak 2024 Dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Bagi Pemilih Pemula di Kecamatan Gunungpati Kota Semarang,” Jurnal Implementasi, vol. 1, no. 2, pp. 139–145, 2021.
S. Al Hamid and U. Hamim, “Sosialisasi Literasi Politik dalam Menyongsong Pemilu 2024 Terhadap Pemilih Pemula di SMA Negeri 1 Bolangitang Timur,” Jurnal Pengabdian Pedagogika, vol. 01, no. 02, pp. 67–78, 2023.
E. Pitria, D. Utari, Y. Marseta, M. T. Sari, and P. R. Ayomi, “Peran Pemilih Pemula dalam Pemilu 2024,” Tirto.Id, vol. 3, no. 3, 2023, [Online]. Available: https://tirto.id/peran-pemilih-pemula-dalam-pemilu-2024-gQet
A. W. Musticho, I. A. Salsabilla, R. Laila, and M. A. Sari, “Peran Pemilih Pemula melalui Ruang Digital dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat pada Pemilihan Umum 2024,” Verfassung: Jurnal Hukum Tata Negara, vol. 2, no. 2, pp. 169–186, 2023, doi: 10.30762/vjhtn.v2i2.271.
M. Sari, H. Rachman, N. J. Astuti, M. W. Afgani, and R. A. Siroj, “Explanatory Survey Dalam Metode Penelitian Deskriptif Kuantitatif,” Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, vol. 3, no. 01, pp. 10–16, 2023.
A. A. J. Arsyad, U. Tamrin, and S. A. S. S., “Transformasi UMKM Melalui Pendampingan Keterampilan Literasi Digital,” KAREBA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2023.
A. A. J. Arsyad, L. Sulistyo, W. Rahayu, and E. Fatmawati, “Upaya Peningkatan Literasi Digital Masyarakat Melalui Program Pelatihan Komputer Di Desa Terpencil,” Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 4, no. 1, pp. 654–661, 2023.
A. A. J. Arsyad and U. Tamrin, “Pemberdayaan Perempuan Pra Sejahtera: Meningkatkan Kapasitas UMKM" Nganre Sambal" dengan Literasi Digital,” Konferensi Nasional Literasi Digital dan Kerelawanan, vol. 1, pp. 99–112, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Usman Tamrin, Asmaul Husna RS, Andi Asyhary J. Arsyad, Najirah Umar, Dody Kurniawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.