AHP-SPIRE: Edukasi Pemilu Sehat dan Bertanggung Jawab Untuk Pemilih Pemula

Authors

  • Amiq Fahmi Universitas Dian Nuswantoro Semarang
  • Edy Mulyanto Universitas Dian Nuswantoro Semarang
  • Edi Sugiarto Universitas Dian Nuswantoro Semarang
  • Yuventius Tyas Catur Pramudi Universitas Dian Nuswantoro Semarang
  • Fikri Budiman Universitas Dian Nuswantoro Semarang

DOI:

https://doi.org/10.57119/abdimas.v3i2.120

Keywords:

Healthy elections and responsible, AHP-SPIRE, Presidential/Governor/Mayor/Regent Candidates, Decision-Making

Abstract

In Indonesia, general elections are a fundamental democratic process to elect leaders, both the President and Regional Heads, such as Governors, Mayors, and Regents. The selection of suitable and qualified leaders determines the success of a nation, state, and region in welcoming Golden Indonesia 2045. This community service program aims to provide healthy and responsible election education to permanent voters registered and verified by the KPU, especially novice voters with the right to vote. This community service proposes the application of the Analytic Hierarchy Process (AHP) with SPIRE (Spiritual, Physical, Intellectual, Relationship, and Emotional) criteria as an effective tool for selecting suitable and ideal leadership candidates, both President and Regional Head, among novice voters in grades XI and XII SMA. AHP-SPIRE is a multi-criteria method that allows structured and measurable decision-making based on consideration of various important factors for presidential, Governor, Regent, or Mayor candidates. Ultimately, novice voters, especially students in grades XI and XII, have better decision-making techniques based on the expected criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abi, A.R., 2017. Paradigma membangun generasi emas Indonesia tahun 2045. J. Ilm. Pendidik. Pancasila Dan Kewarganegaraan 2, 85–90.

Aziz, Y.A., Ningrum, E.W., 2023. Era Baru Politik Anak Muda dan Mahasiswa untuk Menentukan Pemimpin Indonesia. Yust. Merdeka J. Ilm. Huk. 9, 62–74.

Ben-Shahar, T., 2021. The SPIRE of Happiness, in: Ben-Shahar, T. (Ed.), Happiness Studies: An Introduction. Springer International Publishing, Cham, pp. 19–29. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64869-5_3

Dosyn, D., Oletsky, O., 2024. An approach to modeling elections in bipartisan democracies on the base of the “state-probability of action” model.

Golden, B.L., Wasil, E.A., Harker, P.T. (Eds.), 1989. The Analytic Hierarchy Process: Applications and Studies. Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-50244-6

Haboddin, M., 2018. Menghadirkan Pemilih Pemula Cerdas Pada Pemilu 2014. J. Transform. 1.

Harmoko, H., Oktaviani, D.A., Maksin, M., Wahyono, E., Su’ud, M., Herlambang, T., Wati, R., Kusniawati, N.A., 2023. Pendidikan Politik Bagi Masyarakat Menjelang Pemilu Tahun 2024 dalam Perspektif Undang-Undang Nomor 7 Tahun 2017. J. Abdi Panca Marga 4, 48–54.

Hidayat, T., 2023. Situasi Demokrasi Nasional Menuju Pemilu 2024. Edu Soc. J. Pendidik. Ilmu Sos. Dan Pengabdi. Kpd. Masy. 3, 856–864.

Inovatif, E.R., 2023. Peran Komisi Pemilihan Umum Dalam Menyadarkan Pemilih Pemula Tentang Pentingnya Hak Suara. MOTEKAR J. Multidisiplin Teknol. Dan Arsit. 1, 1–7.

Irrubai, M.L., 2014. Partai Politik Dan Pemilih Pemula. Society 5, 61–71.

Kemdikbud, D.P., 2024. Data Pokok SMA AT THOHIRIYYAH - Pauddikdasmen.

Kementerian PPPA, B.H. dan H., 2024. Menteri PPPA Ajak Pemilih Pemula jadi Pemilih yang Cerdas pada Pemilu 2024.

KPU, 2024. Makna Pemilu Serentak [WWW Document]. Makna Pemilu Serentak. URL https://www.kpu.go.id/page/read/1127/makna-pemilu-serentak (accessed 7.8.24).

Langsa, I., 2019. Partisipasi Politik Pemilih Pemula Dalam Pesta Demokrasi.

Lestari, E.Y., Arumsari, N., 2018. Partisipasi Politik Pemilih Pemula pada Pemilihan walikota semarang di kota semarang. Integralistik 29, 10.

Lubis, E., 2020. Student First-Time Voters’ Perception in Jakarta Toward Election System in Indonesia: Through Their Participation in Election. KnE Soc. Sci. 355–365.

Malik, A., Syaripuddin, S., Harianto, H., 2022. Voter’s Education dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih Pemula di Desa Duampanua. J. Sipissangngi 2, 18–24.

Muhamad, N., 2023. KPU: Pemilih Pemilu 2024 Didominasi oleh Kelompok Gen Z dan Milenial | Databoks. Jumlah Pemilih Pemilu 2024 Berdasarkan Kelompok Usianya Juli 2023.

Permady, G.C., 2023. Pendidikan Pemilih untuk Pemilih Pemula melalui Pembelajaran PPKn di Persekolahan. Bhineka Tunggal Ika Kaji. Teori Dan Prakt. Pendidik. PKN 10, 160–168.

Putri, N.S., Aliyyah, R.R., 2024. Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar: Perkembangan yang Signifikan dalam Pendidikan Indonesia. Karimah Tauhid 3, 2769–2778.

Rani, K.S., Shalini, T.R., Kumar, S., Ashwini, V., 2024. Exploring the Organizational and Individual roles influencing Employee Well-being using> SPIRE Whole-being Model, in: Organization, Purpose, and Values. Routledge, pp. 538–553.

Sampetoding, E.A., Sarundaitan, A., Ardhana, V.Y.P., Talua, H.R., 2022. Decision Support System Using AHP Method For Based Village Head Election. J. Teknol. Inf. Komput. Dan Apl. JTIKA 4, 152–158.

Sekolah Kita [WWW Document], 2024. URL http://sekolah.data.kemdikbud.go.id/index.php/cberanda (accessed 7.11.24).

Semarang, K., 2024. Spasial Pendidikan Kota Semarang.

Slamet, S.R., 2023. Menjadi Pemilih Pemula Cerdas Bertanggung Jawab Demokrasi Bukan Sekedar Teori. J. Pengabdi. Masy. AbdiMas 9. https://doi.org/10.47007/abd.v9i05.6599

Suharsono, T.N., Yulianto, F.A., Rahardjo, B., 2020. Candidate Recommendations for Voting System Using Modified AHP, in: 2020 14th International Conference on Telecommunication Systems, Services, and Applications (TSSA. IEEE, pp. 1–4.

Wardhani, P.S.N., Sukma, P., 2018. Partisipasi politik pemilih pemula dalam pemilihan umum. J. Pendidik. Ilmu-Ilmu Sos. 10, 57–62.

Wulandari, D., 2022. Metode pembelajaran dalam meningkatkan keaktifan belajar. Aksioma Ad Diniyah Indones. J. Islam. Stud. 10.

Downloads

Published

2024-10-26

How to Cite

Fahmi, A., Mulyanto, E., Sugiarto, E., Pramudi, Y. T. C., & Budiman, F. (2024). AHP-SPIRE: Edukasi Pemilu Sehat dan Bertanggung Jawab Untuk Pemilih Pemula. Jurnal Pengabdian Literasi Digital Indonesia, 3(2), 37–47. https://doi.org/10.57119/abdimas.v3i2.120